25 Mayıs 2015 Pazartesi

SADAKO Kağıttan Bin Turna Kuşu

Benim düşünceme göre yazılmış en güzel çocuk kitaplarından bir tanesi. Ama bu kitabı tavsiye edip etmemek konusunda kısa bir tereddüt yaşadığımı itiraf etmeliyim. Hem çok güzel bir kitap olduğunu söyleyip hem de neden tereddüt ettiğimi sorarsanız, kitabın sonuna geldiğinde kızımın ağlamaktan şişmiş gözlerini görünce acaba yanlış mı yaptım bu kitabı ona okutmakla diye düşündüm.

Banyoya yüzünü yıkamaya gidiyordu bende arkasından gittim. Kitap nasıldı diye çekine çekine sordum. Keşke bu kitabı okumasaydım anne, cevabına hazırlamıştım kendimi. O ise burnunu çeke çeke, çok güzeldi, çok beğendim , savaş çok korkunç bir şey, çocuklar bu şekilde acı çekmemeli dedi.

O anda tereddüdüm geçti. Evet bu kitabı çocuklar  mutlaka okumalıydı. 





Kitap, 2. Dünya Savaşı'nda Japonya'ya atılan atom bombaları sonucu hastalanan bir kız çocuğu Sadako'nun hikayesi. Bilindiği üzere, bu atom bombaları binlerce kişinin ölümüne veya sakat kalmasına sebep olmuştu. Ama asıl sonuçlar on yıl sonra etkisini göstermeye başlamıştı.  Radyasyon sonucu bir çok çocuk sakat yada hasta olarak doğmuştu. 
Sadako da bu çocuklardan biriydi. Okulun atletizm takımının yıldızı olan Sadako, canlı, neşeli ve mutlu bir çocuktu. Günün birinde ağrılar ve acılar çekmeye başladı. Kısa bir süre sonrada teşhisi konmuştu. Lösemiydi. 
Japon geleneğine göre kağıttan bin turna kuşu yapan herkesin dileği kabul oluyordu. Ümidini asla yitirmeyen küçük kız, kağıttan turna kuşlarını yapmaya başlamıştı. 
Kitap, çocuklara sahip oldukları umut ve cesaretin kendi içlerinde saklı olduğunu gösteren duygusal bir hikaye. Hayatlarında iz bırakacak kitaplardan. 


Kanadalı yazar Eleanor Coerr, 1963 yılında Hiroşima'ya yaptığı gezi sırasında dinlediği ve okuduğu atom bombası hikayelerinden çok etkilenir. Şehrin ortasındaki Barış Parkında Sadako'ya adanmış binlerce kağıt turna ile süslü bir anıtın olduğunu görür. Hatırasına barış heykeli dikilmiş kızın hikayesinden çok etkilenir ve sarsılır. Kitap ilk olarak 1977 yılında Amerika'da basılır. Kısa sürede milyonlar satar. Turna kuşu katlamanın, dünya çocukları için barışın simgesi haline gelmesi ise uzun sürmez. 
Coerr kitabı yazma gerekçesini ise şu sözlerle açıklamış; 
'' İnsanlara Hiroşima'da iki yüz bin kişinin öldüğünü söylemek, küçük bir kızın öyküsünü anlatmak kadar etkili değil''


Kitabın en sonunda ise Japon Origami sanatının güzelliği ile kağıttan turna kuşunun nasıl yapıldığı görsellerle anlatılmış. Uzun bir yaşamı ve iyi şansı simgeleyen bu figür en popüler origami şekli olmuş. 
İçinizde ki tüm güzel duyguları hareketlendiren bu kitap çocuklarınıza da çok şey katacaktır.


Kitap: SADAKO ve Kağıttan Bin Turna Kuşu
Yazar: Eleanor Coerr
Yayınevi: Beyaz Balina Yayınları
Sayfa Sayısı: 92

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz onaylandıktan sonra görülecektir.